Ofte stilte spørsmål
Elite Foto

Ofte stilte spørsmål

1. Generelt

Fremkaller dere bilder fra engangskamera og 135/analog-film?

Ja, vi fremkaller bilder fra engangskamera, APS-film og 135/analog-film i våre butikker. Bor du ikke i nærheten av en av våre butikker kan du sende en e-post til fotopose@elitefoto.no med navn og adresse så sender vi deg en fotopose som du kan bruke for å sende inn ditt engangskamera/film. Vi fremkaller også bilder fra CD.

Hvem kontakter jeg vedrørende spørsmål om kamera, rammer, utstyr (hardware) etc?

Hvis du ønsker å kjøpe eller har kjøpt produkter i en av våre butikker henvender du deg til butikken du har kjøpt produktet hos/ ønsker å kjøpe det hos.

2. Bestilling - betaling - levering

Jeg har ikke fått alt i ordren min!

Dersom du har bestilt flere produkttyper i samme ordre kan de bli sendt fra ulike produsenter på ulikt tidspunkt. Det er tiden for produktet med lengst leveringstid som gjelder. Dersom du ikke har fått alt etter at oppgitt leveringstid har forløpt, kontakt oss eller butikken du skal hente ordren din i.

Problemer med betaling på Mac

Mac-brukere med siste versjon av operativsystemet (OSX 10.8.3) har ikke fått BankID-appleten til å fungere med siste versjon av Safari (6.0.3). Dersom du har problemer med betaling, ved angivelse av kortnr, dato etc., kan det hende at det er problemer med Java/BankID. Forsøk å oppdatere Java, se tips her.

Jeg får ikke betalt med kort, har forsøkt mange kort!

Problemet er at man ikke får opp dialogboksen for å velge autentiseringsmetode i 3D secure (BankID, mobil etc.) Siden denne siden kommer opp som en pop-up vil vi tro at problemet kanskje kan være "feil" innstillinger i nettleseren din. Enten kan popups være blokkert eller cookies deaktivert, noe som fører til at denne siden vil bli blokkert fra å vises og du melding om at kortet er avvist. (samme melding som du får dersom du manuelt lukker dialogboksen for å velge autentiseringsmetode). Det er noen guides på nettet som forklarer hvordan du kan prøve å få korrigert innstillingene i nettleseren din og så forsøke å bestille igjen:   I hovedsak er det et kjent "fenomen" at 3D-secure kan by på problemer ved betaling for enkelte kunder nettopp på grunn av årsaker som overstående.   Vi anbefaler at du i første omgang sjekker innstillingene i nettleseren.  

Har dere flere produkter enn det som ligger på hjemmesiden?

Ja, vi våre butikker finner du enda flere produkter som blant annet passfoto, digitalisering av bilder, dias, negativ/fremkalling, rammer, kamera og mye mer. Ta kontakt med din nærmeste butikk og forhør deg om hva de tilbyr.

Kan jeg gjøre endringer i fotoboken etter at den er bestilt?

Nei, dette er dessverre ikke mulig. Fotoboken din blir produsert fortløpende så snart vi mottar din bestilling.

Får jeg beskjed når bestillingen min er klar?

I utgangspunktet kan du forholde deg til leveringstiden som står på din ordrekvittering. Enkelte av våre butikker sender også ut et varsel på e-post eller SMS når din ordre er klar til henting.

Jeg får feilmelding ved bestilling, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss så raskt som mulig så vil våre teknikere hjelpe deg å løse det eventuelle problemet.

3. Kort

Jeg har ikke fått alt i ordren min!

Dersom du har bestilt flere produkttyper i samme ordre kan de bli sendt fra ulike produsenter på ulikt tidspunkt. Det er tiden for produktet med lengst leveringstid som gjelder. Dersom du ikke har fått alt etter at oppgitt leveringstid har forløpt, kontakt oss eller butikken du skal hente ordren din i.

Kan jeg skrive bak på de enkle kortene?

Våre enkle kort produseres på ekte fotopapir med et kvalitetsmerke på baksiden og egner seg derfor dessverre ikke til å skrive bak på. Vi anbefaler derfor at du legger til skrift på fremsiden ved bestilling eller at du kjøper mapper i en av våre butikker som kortet kan limes inn i.

4. Fotobok

Kan jeg redigere bildene i fotoboken?

Du har mange redigeringsmuligheter i Book Creator. Hvis du merker bildet ditt og deretter høyreklikker vil du få opp flere valg. Du kan ikke beskjære bildet i selve programmet, men du kan lage bildeboksen i den størrelsen du vil og deretter zoome inn/ut og dra i bildet for å få det utsnittet du ønsker. Eventuelt kan du beskjære det i et bildeprogram på din datamaskin.

Hvilke filtyper kan jeg bruke i fotoboken?

Elite Foto Book Creator støtter bildefiler av typene JPEG og PNG. Det vil si filer som slutter på .jpg/.jpeg og .png. PDF-filer og RAW-filer er ikke støttet, og må konverteres før bruk.

Kan jeg legge fotoboken på en minnepenn?

Ja, det gjør du enkelt ved å klikke på knappen «Lagre som» i programmet Book Creator. Lagringen kan ta noen minutter siden alle bildene du har brukt blir lagret. Merk: Flytting av fotobøker mellom Windows og Mac kan by på problemer, og føre til at du må lage deler av boken på nytt.

Hvor lang tid tar det å laste opp fotoboken min til bestilling?

Dette avhenger av hvor stor boken din er (hvor mange bilder du har og hvor store disse er), samt opplastingshastigheten på ditt nettverk. Jo større opplastingshastigheten er, jo raskere går dette.

Hvorfor ser bildene mine kornete ut i Book Creator?

Book Creator laster kun inn en forhåndsvisning av bildet ditt og ikke hele bildefilen. Grunnen til dette er at det er tidsbesparende for deg. Dette kan føre til at noen bilder ser uskarpe ut. Såfremt du ikke får opp en gul boks under boken med en advarsel om for lav oppløsning vil bildene dine bli skarpe og klare, slik som de opprinnelig er. Ønsker du å se det ferdige resultatet før du bestiller kan du klikke på knappen «del på Facebook». Her får du opp en link til web-versjonen av din bok og du kan se om alt ser fint ut.

Jeg har brukt et bildeprogram for å redigere bildene mine. Skal jeg alikevel velge autokorreksjon?

Hvis du har gjort dette anbefaler vi at du fjernet haken for autokorreksjon, slik at bildene dine ikke blir automatisk forbedret i vårt program. Det er også viktig at du sjekker at bildet du har behandlet ikke er krympet i bildeprogrammet.

Kan jeg gjøre endringer i fotoboken etter at den er bestilt?

Nei, dette er dessverre ikke mulig. Fotoboken din blir produsert fortløpende så snart vi mottar din bestilling.

Hvordan deler jeg fotoboken min med andre?

Klikk på ikonet «Del på Facebook» i menyen. Du får da opp valg om du ønsker å dele fotoboken på Facebook eller om du ønsker en lenke til fotoboken som du kan sende på e-post.

Hvordan bestiller jeg en fotobok?

Når du er ferdig med fotoboken din og har sett nøye gjennom klikker du på ikonet «Legg til i handlekurv»:  i menyen. Nå vil boken din lastes opp til vår server. Dette vil ta noe tid avhengig av din opplastingshastighet. Følg stegene og velg hvor mange eksemplarer du ønsker og om du vil ha boken din sendt hjem til deg eller om du vil hente den i nærmeste Elite Foto-butikk.

5. Kalender

Kan jeg legge til bursdager og notater i kalenderen ved bestilling?

Nei, dette er dessverre ikke mulig på våre kalendere.

6. Andre produkter som kan bestilles i butikk

Hvem kontakter jeg vedrørende spørsmål om kamera, rammer, utstyr (hardware) etc?

Hvis du ønsker å kjøpe eller har kjøpt produkter i en av våre butikker henvender du deg til butikken du har kjøpt produktet hos/ ønsker å kjøpe det hos.

Har dere flere produkter enn det som ligger på hjemmesiden?

Ja, vi våre butikker finner du enda flere produkter som blant annet passfoto, digitalisering av bilder, dias, negativ/fremkalling, rammer, kamera og mye mer. Ta kontakt med din nærmeste butikk og forhør deg om hva de tilbyr.

7. Sikker Lagring

Kan jeg flytte «Mitt bildearkiv» til en ny datamaskin?

Ja, dette gjør du enkelt på en av to måter: Du kan enten benytte funksjonen for eksportering som du finner i menyen «Arkiv» og «Eksporter arkiv…». Her kan du velge om du vil eksportere hele arkivet, eller bare utvalgte album. Det blir da opprettet en katalog med alle bildene sortert etter album der du ønsker. Denne kan du så kopiere over til den nye datamaskinen og importere på vanlig måte. Et annet alternativ er å benytte «Sikker lagring» og laste opp alle bildene dine. For å lagre et helt album, høyreklikk og velg «Sikker lagring». På den nye datamaskinen passer du på å huke av for «Hent bilder fra Sikker lagring». Dette er den tryggeste og enkleste metoden, bare pass på at du har nok tilgjengelige lagringsplasser i «Sikker lagring».

Hvordan overfører jeg bilder til Sikker Lagring?

Du kan enkelt overføre bilder til din «Digitale Bankboks» på følgende måter: Last opp bilder på websiden vår. Bruk programvaren Mitt Bildearkiv. Besøk en av våre butikker og benytt vår fotokiosk.

Hvordan gjenoppretter jeg bildefiler når uhellet er ute?

1. Gå inn på vår nettside og last ned programvaren Mitt bildearkiv. 2. Logg deg inn med din e-postadresse og passord. 3. Bildene du har lastet opp til Sikker Lagring blir automatisk lastet ned til Mitt bildearkiv sammen med bildetekster, nøkkelord m.m. Bildefilene er også tilgjengelige på vår nettside 24 timer i døgnet. Du kan logge deg inn på Sikker Lagring fra en hvilken som helst datamaskin for å få tilgang til dine bilder; med Sikker Lagring er bildene dine alltid bare noen få tastetrykk unna.

Hvor mye koster Sikker Lagring?

Du kan kjøpe abonnement på Sikker Lagring ut ifra hvor mange bilder du ønsker å laste opp. De første 1000 bildene er gratis. Deretter koster det kr 348,- per år for 10 000 bilder. Abonnementet må fornyes etter 12 måneder.

Kan jeg stole på at Sikker Lagring faktisk er sikkert?

For å kunne gi deg den tryggheten du forventer for oppbevaring av dine beste minner i Sikker Lagring, stiller vi svært strenge krav til våre lagringsystemer og rutiner ved vårt serversenter.

8. Tekniske spørsmål

Kan jeg flytte «Mitt bildearkiv» til en ny datamaskin?

Ja, dette gjør du enkelt på en av to måter: Du kan enten benytte funksjonen for eksportering som du finner i menyen «Arkiv» og «Eksporter arkiv…». Her kan du velge om du vil eksportere hele arkivet, eller bare utvalgte album. Det blir da opprettet en katalog med alle bildene sortert etter album der du ønsker. Denne kan du så kopiere over til den nye datamaskinen og importere på vanlig måte. Et annet alternativ er å benytte «Sikker lagring» og laste opp alle bildene dine. For å lagre et helt album, høyreklikk og velg «Sikker lagring». På den nye datamaskinen passer du på å huke av for «Hent bilder fra Sikker lagring». Dette er den tryggeste og enkleste metoden, bare pass på at du har nok tilgjengelige lagringsplasser i «Sikker lagring».

Kan jeg legge fotoboken på en minnepenn?

Ja, det gjør du enkelt ved å klikke på knappen «Lagre som» i programmet Book Creator. Lagringen kan ta noen minutter siden alle bildene du har brukt blir lagret. Merk: Flytting av fotobøker mellom Windows og Mac kan by på problemer, og føre til at du må lage deler av boken på nytt.

Problemer med betaling på Mac

Mac-brukere med siste versjon av operativsystemet (OSX 10.8.3) har ikke fått BankID-appleten til å fungere med siste versjon av Safari (6.0.3). Dersom du har problemer med betaling, ved angivelse av kortnr, dato etc., kan det hende at det er problemer med Java/BankID. Forsøk å oppdatere Java, se tips her.

Jeg får ikke betalt med kort, har forsøkt mange kort!

Problemet er at man ikke får opp dialogboksen for å velge autentiseringsmetode i 3D secure (BankID, mobil etc.) Siden denne siden kommer opp som en pop-up vil vi tro at problemet kanskje kan være "feil" innstillinger i nettleseren din. Enten kan popups være blokkert eller cookies deaktivert, noe som fører til at denne siden vil bli blokkert fra å vises og du melding om at kortet er avvist. (samme melding som du får dersom du manuelt lukker dialogboksen for å velge autentiseringsmetode). Det er noen guides på nettet som forklarer hvordan du kan prøve å få korrigert innstillingene i nettleseren din og så forsøke å bestille igjen:   I hovedsak er det et kjent "fenomen" at 3D-secure kan by på problemer ved betaling for enkelte kunder nettopp på grunn av årsaker som overstående.   Vi anbefaler at du i første omgang sjekker innstillingene i nettleseren.  

Hvordan laster jeg ned Mitt Bildearkiv?

Har du hatt datakrasj, eller vært nødt til å bytte PC? Det er enkelt å gjenopprette bildefilene. 1. Gå inn på vår webside og last ned programvaren "Mitt bildearkiv" på nytt. 2. Logg deg inn med din epostadresse og passord. 3. Bildene blir automatisk lastet ned sammen med bildetekster, nøkkelord etc. Bildefilene er også tilgjengelig på nettsiden 24 timer i døgnet. Logg deg inn fra hvilken som helst datamaskin for å få tilgang til dine bilder.

Hvor lang tid tar det å laste opp fotoboken min til bestilling?

Dette avhenger av hvor stor boken din er (hvor mange bilder du har og hvor store disse er), samt opplastingshastigheten på ditt nettverk. Jo større opplastingshastigheten er, jo raskere går dette.

Jeg får feilmelding ved bestilling, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss så raskt som mulig så vil våre teknikere hjelpe deg å løse det eventuelle problemet.


Våre butikker

Elite Foto er Norges største fotokjede med butikker over hele landet. Klikk for å se våre butikkadresser og åpningstider. Finn din nærmeste Elite Foto butikk - trykk HER


 

 

 

PRODUKTER
Papirbilder
Kort
Kalender
Fotobok
Fotointeriør
Fotogaver

 

 

KUNDESERVICE
Om oss
Ofte stilte spørsmål
Butikker
Kontakt oss
Kjøpsvilkår

 

 

 

 

LOGG INN

 

OM INFORMASJONS-KAPSLER (COOKIES)

 

OM PERSONVERN

 



 

 

Facebook Youtube Pinterest